Saturday, March 25, 2023

BUDAYA DAN TRADISI JE NIHAU AWI JAMAN

 BUDAYA DAN TRADISI JE NIHAU AWI JAMAN

Bahasa Itah Dayak Kapuas

Indonesia iye te lewu je are ampi adat dan tradisi je hapa. Metuh jaman huran uluh itah rajin je ara menjalan adat. Suku Dayak, Batak, Bali, Banjar, Jawa, Sunda, dan Madura. Aku percaya uras suku lay Indonesia tuh pasti menjalan je ara adat akan simbul suku dan penyang je jadi biasa injalan. Metuh jaman tatu hiang sampai cucu buyut tetap manjalan je ara adat. Adat dan tradisi itah je hndak nihau atau tisa isut awi jaman modern iye te kotak itah, alat musik, huma betang atau huma adat, tari adat, dan cara uluh itah berburu uras handak nihau. Tege uluh a ih je puna tau mina macam-macam ampi adat te. Tege adat uluh itah je puna nihau iye te Asang Kayau (Tetek kuluk), Nahunan, dan kea Tulak Bala. Adat atawa tradisi Dayak are sabujur a je nihau awi ikinan jaman. Tapi aku manyarita, mangat nilai budaya tuh dya nihau mangat tau itah manjalan a lay pambelum itah handiai.

1. Tetek Kuluk

Sumber Gambar Dok Artikel (Pulau Dayak)

Asang Kayau amun lay Bahasa Dayak Kapuas ara te (Tetek Kuluk). Adat jituh puna rajin uluh Dayak mahapa atawa menjadi tradisi uluh itah, je pasti akan mambaleh kapehe atei, akan katamam, akan kasakti, dan tege kea akan acara adat tiwah atawa akan adat kawin uluh itah helu. Asang kayau iye te inggawi awi uluh itah akan uluh itah kea, puna rajin uluh itah manggawi asang kayau awi kea akan manggau jipen. Uluh huran manggau jipen iye te salajur mangayau suku beken manduan anak, bawi hatue je pas akan jipen ewen. Jipen te kareh inampa akan lapik sandung. Sandung iye te luka uluh Dayak mandak hantu. Hantu tu nampa acara buah-buah je acara te mahapan jipen je ngibur melai penda sandung tujuan a mangat jipen te tatap umba tempu a lay lewu taheta. Asang kayau lembut lay lewu Manuhing, Tewah, Joking Sopang, Barito dan are kea lewu je rajin mangayau. Jaman asang kayau melai suku Dayak jaman je puna manmpa kasusah, manampa kakikeh, palembut kasingi lay atei uluh itah, awi lay lewu itah daha te harus balas daha. Awi jite asang kayau lembut jadi kalahi melai suku Dayak. Limbah kalahi te takuluk a induan. Balau a akan sapau, tulang kuluk a akan dinding huma. 

Sasar batambah nyelu dengan tege kapakat je nampa uluh itah, tradisi atawa adat jituh jadi jatunti hndai. Amun itah nature ampi tradisi jituh pasti malanggar je ara HAM dan kea nilai Pancasila tapi are je dinun itah dari tradisi jitu kea iye te; mangat itah tau jadi uluh tamam akan manjaga keluarga dan anak esun itah, jadi uluh je tau marega suku beken, manumun je are kapakat dan kea itah tau hapakat.  


2. Nahunan

Sumber Gambar Dok. Artikel Pelangi Indonesia 

Nahunan iye te adat je injalan uluh itah helu uluh bawi je harun manak, anak tuh dya je tawa je bawi atau hatue harus je injalan adat jituh. Nahunan tuh iye te manenga aran akan anak je harun balua. Nahunan ijalan uluh itah melai tutuk batang. Mbuhen lay tutuk batang awi huran uluh itah are belum lay saran sungei luka uluh itah manggau panginan, mandui, dan kea bapukan makanya are uluh itah huran belum melai saran sungei.  uluh je nahunan a tuh iye te nyewut uluh wayahtuh bidan. Bidan jituh je mampandui anak tuh lay tutuk batang dengan manganan panginan je jadi nyadia. Panginan te sama kilau metu bawui, bua, tanteluh, wadai, bari pulut atawa panginan akan tanda syukur akan Ranying Hatalla. Sasar batambah nyelu nahunan tuh dya hndai je melai huma awi jadi tege je ara huma haban, luka uluh manak, jadi nahunan tuh lembut sasar bakurang. 

Amun itah nanture ampi, tradisi nahunan tuh tau itah manduan akan pembelum itah iye te; itah tau basyukur akan Ranying Hatalla, akan uluh je jadi manduhup itah dan kea dari adat jituh itah tau hapakat dengan uluh bewei.

 3. Tulak Bala



Tulak bala iye te tradisi uluh itah Dayak je melai hong saran sungei iye te manampa lanting akan mandak bala. Hong lanting te inenga tetek kuluk manuk, bua, wadai, bari, atawa panginan akan pahata. Tulak bala biasa inampa uluh akan Pahari je malihi awi takana panyakit, atawa lay ije kalewu te takana panyakit kea jadi uluh tuh nmpa bala limbah te pahantung akan sungei. Awi kepercayaan uluh itah amun manampa tulak bala pahantung akan sungei uras panyakit te nihau kea tamput dehes je mimbit tabala te. Amun jadi bala te ihantung uluh harus capat buli mangat mameteng tali hong huma akan tanda penyaktit te dya kana uluh hung huma te. 

Puna rami tutu amun itah menyeneh kesah tuh tapi sasar batambah nyelu tradisi itah tuh nihau awi kepercayaan itah kalah awi kepercayaan je beken dan kea awi tege je ara huma haban, lembut teknologi akan uluh pakeleh arep a. Tapi tge je induan itah dari kesah jituh iye te: itah harus percaya narai je inggawi itah, itah te tau hapakat, hakarendeng, dan kea itah tau haduhup sama arep.

Dari tulisan tuh akan menyampa akan itah mangat tau haduhup sama arep ela sampai nanture suku je babeda. limbah te kandak kuh kea kesah jituh tau ilanjut tarus ela sampai niahu awi sasar maju ampi jaman tuh tapi itah tatap mangatawa, magesah a akan uluh dan anak esu itah mangat nilai isi kesah je bahalap tuh dya nihau tapi akan menambah kapakat itah handiai. Ela nature kalikut, ela manampa perbedaan suku dan ela manampa budaya itah te akan luka saling hasaing. Tapi ngguna je babeda te akan kekuatan itah ye te akan negeri itah Indonesia.



 Bahasa Indonesia

BUDAYA DAN TRADISI YANG HILANG OLEH ZAMAN

Indonesia adalah negara yang memiliki banyak adat dan tradisi yang digunakan. Ketika zaman dulu orang Dayak sangat suka menjalankan yang Namanya adat. suku Dayak, Batak, Bali, Banjar, Jawa, Sunda, dan Madura. Saya percaya semua suku ini yang berada di indonesia pasti menjalankan yang namanya adat yaitu sebagai simbol dan kepercayaan yang biasa digunakan. Ketika zaman nenek monyang sampai cucu buyut mereka tatap menjalankan yang namanya adat. Adat dan tradisi kita yang akan hilang oleh zaman modern adalah alat musik, rumah adat, tari adat, dan cara orang Dayak berburu semua hampir hilang. Hanya ada beberapa orang yang melstarikan berbagai macam budaya ini. Ada beberapa adat orang Dayak yang hilang yaitu Asang kayau (potong kepala), Nahunan, dan juga tulak bala. Adat atau tradisi orang Dayak sebenarnya banyak yang hilang oleh zaman. Tapi saya menyampikan bahwa nilai budaya jangan sampai hilang, supaya kita dapat menjalankan di kehidupan kita masing-masing.

1. Tetek Kuluk

Sumber Gambar Dok Artikel Pulau Dayak 

Asang Kayau dalam Bahasa Dayak Kapuas yaitu (Tetek kuluk). Adat ini sering digunkan oleh suku Dayak atau menjadi tradisi orang Dayak untuk membalas sakit hati, untuk kesombongan, untuk kesaktian, dan juga untuk acara adat tiwah atau untuk adat pernikahan orang zaman dulu. Asang kayau dilakukan oleh orang Dayak kepada orang Dayak. Orang dayang sangat suka melakukan asang kayau karena untuk mencari budak. Pada zaman dulu orang mencari budak sekaligus melakukan kayau suku yang lain mengambil anak, perempuan untuk budak mereka. Budak ini nantinya akan digunakan untuk alas sandung. Sandung yaitu tempat orang menyimpan mayat. Untuk acara pemakaman mayat dilakukan pesta menggunakan budak tadi untuk dijadikan tumbal menurut kepercayaan budak ini akan ikut tuannya kesorga. 

Asang kayau berasal dari daerah manuhing, Tewah, Joking Sopang, Barito dan masih banyak lagi daerah yang menerapkan tradisi mangayau ini. Zaman asang kayau di suku orang Dayak merupakan zaman yang membuat kesusahan, membuat takut dan mebuat dendam di hati orang Dayak. Oleh di suku Dayak darah harus dibayar dengan darah. Oleh sebab itu asang kayau menjadi menjadi perkelahian disuku Dayak. Setelah kejadian asang kayau kepalanya diambil, rambut korbannya digunakan sebagai atap rumah dan tulang kepalanya untuk dinding rumah.

Semakin bertambahnya tahun dengan adanya perjanjian yang dibuat oleh sesama orang Dayak tradisi dan adat ini sudah tidak ada lagi. Seperti yang kita lihat tradisi ini pasti menggar HAM dan juga nilai Pancasila tapi, banyak yang kita dapat dari tradisi ini yaitu; (supaya kita bisa menjadi orang yang kuat untuk menjaga keluarga dan anak cucu kita, menjadi orang yang menghargai suku yang lain, mentaati yang Namanya perjanjian/peraturan dan juga kita bisa bersatu dan hidup rukun). 

2. Nahunan

Sumber Gambar Dok Artikel Pelangi Indonesia 

Nahunan adalah adat yang dijalankan oleh orang zaman dulu dimana perempuan yang baru lahir, baik itu anak perempuan atau pun laki-laki harus menjalankan adat ini. Nahunan yauitu pemberian nama untuk anak yang baru lahir kedunia. Nahunan dilakukan orang Dayak di pinggir lanting. Kenapa dipinggir lanting karena pada zaman uluh orang Dayak suka hidup dipinggiran sungai tempat untuk mencari makan, mandi, dan juga untuk mencuci oleh sebab itu orang Dayak banyak tinggal dipinggiran sungai. Orang yang melakukan nahunan biasa disebut orang bidan. Bidan ini yang akan memandikan anak di pinggiran lanting dengan membuat beberapa makanan yang sudah disediakan, seperti daging babi, buah, telor, kue, nasi ketan, untuk ucapan syukur kepada Tuhan yang maka esa. Semakin bertambhnya tahun, nahunan sudah tidak lagi dilakukan dirumah oleh adanya rumah sakit atau pokesmas sehingga tradisi nahunan menjadi berkurang. 

Seperti yang kita lihat tradisi nahunan bisa kita ambil untuk nilai kehidupan kita yaitu; kita dapat bersyukur kepada Tuhan yang maha esa, berterimakasih kepada orang yang sudah menolong kita. Dan juga dari adat ini kita dapat belajar bagaimana hidup rukun dengan semua orang. 

3. Tulak Bala


Tulak bala adalah tradisi yang digunakan oleh orang Dayak yang tinggal dipinggiran sungai yaitu untuk membuat lanting untuk tempat bala. Didalam lanting itu diletakkan potongan ayam buah, kue, nasi, atau jenis makanan lainnya. Tulak bala biasa dibuat orang untuk saudara yang mengakami kematian yang disebabkan oleh penyakit yang misterius atau disuatu dearah terdapat terdampak wabah penyakit. Jadi orang-orang membuat bala setelah itu dihanyutkan kesungai. Menurut kepercayaan suku Dayak kalua kita membuat tulak bala dan kita hanyutkan kesungai maka semua penyakit akan hilang bersamaan dengan arus sungai. Setelah selesai acara tersebut masyrakat akan pulang untuk mengikat tali didalam rumah masing-masing sebagai tanda penyakit tidak akan menyerang orang yang berada dalam rumah tersebut.

Sungguh asik jika kita mendengarkan cerita ini tapi sayangnya semakin bertambahnya tahun lambat laun tradisi ini menghilang oleh kepercayaan ini kalah dengan kepercayaan yang lain dan juga oleh adanya kemajuan teknologi rumah sakit, sehingga orang-orang dapat sembuh tanpa melakukan adat ini. Tapi ada nilai yang kita ambil dari adat ini yaitu; kita harus percaya apa yang kita lakukan didalam tuhan, kita harus bisa hidup rukun, saling manesehati yang baik, dan juga kita harus menolong sesama. 

Dari tulisan ini saya menyampaikan untuk kita semua bahwa kita harus menolong sesama tanpa melihat perbedaan suku. Dan juga semoga cerita ini dapat berlajut terus menerus. Jangan sampai hilang oleh kemajuan zaman tapi kita harus tahu, menceritakan, untuk orang lain dan anak cucu kita supaya nilai dari cerita ini tidak akan hilang melainkan akan menambah kerukunan kita bersama. Jangan melihat latar belakang kita, jangan membuat perbedaan suku dan jangan membuat budaya kita tempat untuk saling bersaing, tapi gunakan perbedaan itu untuk kekuatan kita yaitu untuk bangsa kita Indonesia.


#harimasyarakatadat

#lombamenulis

#ceritarakyat


Penulis

Rangga

 

Previous Post
Next Post

0 comments: