Sunday, March 26, 2023

MANGOKAL HOLI

 

Bahasa Batak

MANGOKAL HOLI

Gambar: Proses pengumpulan tulang belulang

Mangokal holi ima sada adat di halak batak na sai mempertahon sian oppu tu oppu di adat batak Toba adaton ima sada adat di halak batak ima na di ulahon mangokal holi ni akka keluarga na dung jumolo di alap Tuhan. Adat on di ulahon laho makhortmati akka keluarga na dung marujung ngolu asa boi mulak tu portibi ni nasida.

Acara on di mulai ma sian patupahon kuburan na ujonok tu jabu ni keluarga manang di tempat naung di tontuhon. Paima pamatang nai di gali akka keluarga dohot dongan tubuna perlu di pabotohon asa di ulahon acara manjou pemdeta manang jolma na marbinoto laho manangiakhohon dohot mangalean pak hormat on na parpudi

Sae adat mangalean penghormatan di uduti ma muse tu acara na selanjutnya ima mangokal holi, na di ulahon di patupahon dohot akka alat alat na somal di adat batak, songon akka sakkul dohot hau. Biasanya akka jolma na jonok tu na mending on do turun tangan laho mangokal.

Dung nga dapat be bakke na i keluarga ikkon paiashon dohot paridihon dohot aek na ias naung di patupahon parjolo. Sae di paridi biasana bakke i di bahen pakkean na ima ulos na gabe ciri khas ni halak batak Naung di pature di peti na khusus.

Dung i peti ni namonding i di boan ma tu kuburan, dipeakhon ma di si di kuburan naung di gali sebelum na. Di bagas peti i di baen ma bantal dohot selimut laho mangalean hanyamanon tu bakke i.

Dung i bakke i di peakkon ma dohot denggan di baen ma hata parpudi dohot tangiang laho paborhathon. Dung i kuburan i di tutup ma dohot hau nang dohot tano dipeakhon ma sude i di atas ni peti i.

Adong piga piga si pabotohon di waktu adat mangokal holi on

1.Patupahon kuburan na baru

Paima so di ulahon mangokal holi porlu di pabotohon sude akka keluarga ikkon patupahon kuburan . Songon na biasa di ulahon ima di jonok ni jabu ni na monding i. Di inganan  na khusus naung dipatupa.

2.Acara Adat

Dung sidung  na bage inganan na, di uduti ma muse tu acara adat mangokhal holi , ditikki so di okkal dope disi ma di patupa partangiangan dohot padahal hata sian pandetaanang jolma na naung di tentukan.

3.Mangokal holi

Di uduti ma muse tu acara na berikut na ima panekhon dohot mannggali bakke i na mamake sakkkul dohot akka peratalatan na hombar tu si.

4.Paiashon dohot paridihon bakke

On ma muse na di patupa dung sidung acara mangokkal holi i, ikkon di pais do dohot di paridi nasida dohot aek na ias na naung di tangiakhon.

5.Mangalean ppakean

Dison ma di uduti mese tu acara mang alea pakkean na husus ima ulos

6.Mameakhon Peti ni kuburan

Di boan ma peti i tu kuburan na naung di pature parjolo, disi ma di peakkon peti nai dohot di pasahat ma batal dohon selimut laho paborhathon namonding i.

7.Acara adat na parpudi

Acara adat na parpudi ima acara sude akka keluarga pasahat tangiang ima na gabe hata parpudi.

8.manutup kubur

Sae Mar tangiang di lanjutkan ma tu manutup kuburan. Ditutup mai dohot hau, tano nang dohot batu

Adong piga piga poda na di pasahat di acara on ima songon :

1.Paluahon Akka roh haportibion

Di suku batak Toba di Haporsea i do dua pardangingon ni jolma ima, pamatang dohot Haporseon. Di tikki sahabat jolma monding disima tondi na adong dope di portion jala ikkon di palua do i asa mulak tu portibi na so tarida. Mangokal holi ima sada adat na di baen laho paborhathon tondi na i.

2.Penghormatan terakhir

Acara mangokhal holi ima sada acara na parpudi na di patupa keluarga dohot akkka dongan tubuna laho pasahat hon akka hata si mauliate na parpudi parpudi. Sude keluarga dohot dongan tubu pasahat tangiang . Ima na gabe hata pudi dohot patadahon hamauliateon tu na monding i

3.Pagomoshon perdongan tubu on.

Acara mangokal holi on ima sada acara na di baen laho pa dengganhon akka pardongan tubu on dohot tu akka masyrakat. Di son ma di pataridahon songon dia patupahon akka na denggan dohot dos ni roha lumobi di akka  tanggung jawab

4.Manjaga tradisi dohot budaya

Acara mangokal holi on bunga gabe sada tradisi sian oppung na jolo di halak batak. Di bahen ima porlu di jaga adat na naung di pasahat na tua tua tu akka anakhon na na naeng ro.

Gambar :proses pemindahan tulang belulang.

 

 

Bahasa Indonesia

MENGGALI MAKAM



Gambar: tulang belulang di pindahkan untuk di masukkan kedalam tugu

Salah satu adat yang masih dilestarikan di Suku Batak Toba terkait dengan kematian adalah acara penggalian atau pemakaman mayat. Acara ini dilakukan untuk memberikan penghormatan terakhir kepada orang yang meninggal dan melepaskan rohnya agar bisa kembali ke alam baka.

Proses penggalian dimulai dengan mempersiapkan tempat pemakaman yang biasanya berada di dekat rumah keluarga atau di area khusus yang telah ditentukan. Sebelum mayat digali, keluarga akan melakukan upacara adat terlebih dahulu dengan memanggil dukun atau pendeta untuk membacakan doa dan memberikan penghormatan terakhir.

Setelah upacara selesai, mayat akan digali dengan menggunakan alat-alat tradisional seperti cangkul, sabit, dan kayu. Biasanya, orang yang paling dekat dengan almarhum seperti keluarga dan kerabat yang membantu dalam penggalian.

Setelah mayat ditemukan, keluarga akan membersihkan dan memandikan jenazah dengan air suci yang telah dipersiapkan terlebih dahulu. Selanjutnya, mayat akan diberikan pakaian khusus yang disebut “ulos” dan ditata dalam peti mati yang dibuat khusus.

Kemudian, peti mati akan dibawa ke tempat pemakaman dan diletakkan di liang lahat yang telah digali sebelumnya. Di dalam liang lahat, peti mati akan diberi bantal dan selimut untuk memberikan kenyamanan kepada almarhum.

Setelah peti mati diletakkan dengan benar, keluarga akan melakukan upacara adat terakhir dengan membacakan doa dan memberikan penghormatan terakhir. Setelah itu, liang lahat ditutup dengan kayu dan tanah, dan batu nisan akan diletakkan di atasnya.

 

Berikut adalah tahapan acara adat menggali orang meninggal dalam Suku Batak Toba:

1.Persiapan tempat pemakaman

Sebelum memulai proses penggalian, keluarga akan mempersiapkan tempat pemakaman yang biasanya berada di dekat rumah keluarga atau di area khusus yang telah ditentukan.

2.Upacara adat

Setelah tempat pemakaman siap, keluarga akan memanggil dukun atau pendeta untuk membacakan doa dan memberikan penghormatan terakhir sebelum memulai proses penggalian.

3.Penggalian

Mayat akan digali dengan menggunakan alat-alat tradisional seperti cangkul, sabit, dan kayu. Orang yang paling dekat dengan almarhum seperti keluarga dan kerabat yang membantu dalam penggalian.

4.Pembersihan dan pemandian jenazah

Setelah mayat ditemukan, keluarga akan membersihkan dan memandikan jenazah dengan air suci yang telah dipersiapkan terlebih dahulu.

5.Pemberian pakaian khusus

Mayat akan diberikan pakaian khusus yang disebut “ulos” dan ditata dalam peti mati yang dibuat khusus.

6.Penempatan peti mati ke dalam liang lahat

Peti mati akan dibawa ke tempat pemakaman dan diletakkan di liang lahat yang telah digali sebelumnya. Di dalam liang lahat, peti mati akan diberi bantal dan selimut untuk memberikan kenyamanan kepada almarhum.

7.Upacara adat terakhir

Setelah peti mati diletakkan dengan benar, keluarga akan melakukan upacara adat terakhir dengan membacakan doa dan memberikan penghormatan terakhir.

8.Penutupan liang lahat

Setelah upacara selesai, liang lahat ditutup dengan kayu dan tanah, dan batu nisan akan diletakkan di atasnya.

 

Makna atau filosofi di balik penggalian orang meninggal dalam adat Batak adalah sebagai berikut:

1.Melepaskan roh dari dunia material

Suku Batak Toba mempercayai bahwa manusia terdiri dari dua elemen, yaitu jasmani dan rohani. Ketika seseorang meninggal, maka rohnya masih berada di dunia material dan harus dilepaskan agar bisa kembali ke alam baka. Proses penggalian dan pemakaman mayat merupakan upacara sakral yang dilakukan untuk melepaskan roh dari dunia material.

Gambar:Proses persiapan mangokal holi


2. Penghormatan terakhir

Acara penggalian dan pemakaman mayat juga sebagai bentuk penghormatan terakhir kepada orang yang meninggal. Keluarga dan kerabat yang hadir dalam upacara tersebut berdoa dan memberikan penghormatan terakhir kepada almarhum sebagai tanda rasa hormat dan penghargaan atas jasa-jasanya selama hidup.

3.Memperkuat solidaritas keluarga dan masyarakat

Acara penggalian dan pemakaman mayat juga dianggap sebagai momen untuk memperkuat solidaritas keluarga dan masyarakat. Proses ini melibatkan kerja sama antara keluarga dan masyarakat dalam melakukan persiapan dan pelaksanaan upacara adat yang dilakukan dengan penuh rasa tanggung jawab dan saling membantu.

4.Menjaga tradisi dan budaya leluhur

Upacara penggalian dan pemakaman mayat dalam adat Batak merupakan tradisi yang telah berlangsung sejak zaman nenek moyang. Oleh karena itu, mempertahankan tradisi ini dianggap penting untuk menjaga budaya leluhur dan melestarikan identitas suku Batak Toba.

Secara keseluruhan, acara penggalian dan pemakaman mayat dalam adat Batak memiliki makna yang sangat penting bagi masyarakat Batak Toba. Upacara ini bukan hanya sebagai bentuk penghormatan terakhir kepada orang yang meninggal, tetapi juga sebagai upaya untuk menjaga tradisi dan kearifan lokal suku Batak Toba.

 


#harimasyarakatadat

#lombamenulis

#opini


Penulis

Risda Astridawati Silalahi

Previous Post
Next Post

0 comments: