Saturday, March 25, 2023

IBOROTAIGO ATAYA HADA ONO NIHA

Bahasa Nias

IBOROTAIGO ATAYA HADA ONO NIHA

Yaahowu, so gamaedola zatua fona lamane sari susu lafio fanaa. Balau yaodo sotoi Desrahmat Zendrato moroi ba dano niha, Sumatera Utara. Me yaita sotoi Indonesia, faduhu dodogu oi faboo-boo moroi khoda. He agama, he wehede, he hada ba he suku. Simano goi ndraaga moroi ba dano niha, meyaaga sitoroi ba zisambua hulo ba so wafaatalifusota ba andre wa mafazokhi sambua suku nifotoi suku Nias. Natatutuno hewisa nifotoi suku baoya siai ngawalo hada tora-tora yaaga ono niha. Tora-tora baginoto andre ba waatua-tua niha irege oya mano nifazokhi ba iborotaigo ataya ngawalo hada khoma yaaga ono niha. So dombua zinangea ufatuno khoda fefu hada ono niha zi itugu ataya. 



Sifofona yaia dao omo hada Nias nifotoi omo sebua. Omo semua yaia dao omo hada ono niha gondoita zatua khoma yaaga ono niha. Sambua zitobali famaboo omo sebua faoma omo niha sato yaia dao rufa zihulo mane dundraha sitobali, ba fondasi moroi ba geu ba zago moroi ba mbulu zaku. Meno irugi ara ginoto ba ndrofi, ba borota me geu andro alio obou, simano goi omo sebua sino ara sae iborogo obou ba adudu, metaila geu andro lo aro ba ginoto zara. Hiza i saholi dododa, inoto ia daa tora-tora khoma yaaga moroi ba Nias Utara, lo asese maila baginoto andre omo sebua ba hewaae na so ba hamato sambua dombua ia andro. Daa sambua zitola mangatayaisi hada ono niha, tora-tora yaaga moroi ba Nias Utara. Daa goi zitobali fanofu khoda yaita iraono sibohou ebua, hadia mboro watola simane ba hewisa wolauda enao lo ataya hadada yaia omo sebua andre. Oya zi tobali boro wa tola ataya hada ono niha yaia omo sebua, yaia dao melohadoi wondorogo ba fangehao. 

So sambua omo sebua niilagu ba Nias Utara silo hadoi baga wondorogo ba ia daa no tobali adudu tou badano. Hadia mboro watola adudu yaia dao boro melo lahaogo wondrorogo ba fangehao zokho, ba zaholi dododa zokho ifili wofuli wofazokhi nomo nia moroi ba wohaogo omo semua fatua lo adudu. Ato niha khoda baginoto andre omasi ira na omora simi moroi ba geu ba zago nomora tenga moroi ba mbulu zaku iza’i moroi ba tima. Inono baginoto ia daa meoya mano wamazokhi omo sino gobaga-baga. Na taangeraigo gangetulara baga ba waauri mifonara. Hiza’i aholi dododa na so omo sebua zino tohona so, lo lahaogo ba wondorogo irege obou ba adudu. Daa zitobali boro watola ataya hada ono niha tora-tora omo sebua ba daa goi faneguda yaita sibohou ebua enao tola tazago gondoita zatua fona zitobali famabooda yaita ono niha faoma niha baero.


Aefa dao yaia hada ono niha ba gamuata he ba wonukha sisokhi ba tora-tora ba wehede sero maokho. Meno oya mano nifazokhi niha boro waatua-tua batobali watola waataya hadada. Yaaga ono niha lotola aefa moroi ba hada, batola lamane wa goi-goi zi ofona ba alawa yaia dao hada. Hada ono niha zi tobali fonama he ba wonukha ba he ba wehede sero maokho. Fonukha si sokhi yaaga ono niha teotanoigo khoma maafefu he ira matua ba he ira alawe, tora-toro kho ndra alawe ono niha. Hadia miila mboro watola simano? Yaia atulo, boro ba khoma ono niha, ira alawe andre nifosumange irege silo tola loo ira alawe izago wonukha nia. Ba hiza niamalosi irege ia daa yaia dao wonukha ba fehede silofaudu simane mefona. Oya mboro watola simano, yaia dao boro wolohi hewisa wonukha zifaudu baginoto andre ba enao lo lawao khora aekhu furi ba wonukhara. Ba zaholi-holi dododa ato ndraono sibohou ebua ia daa zi lo ata’u-ta’u mo moi ba gotalua niha sato lafake zarewa sirugi waha ba mbaru silo faudu, inono bawaato zi moi mangarato ba dano sebua irege lo laangeraige hewisa ia wonukha sisokhi sae andro. Simane goi ba wehede, tenga ha maifu iraono sebohou egebua na mohede ira lo khala-khala simane ono niha ba sohadu boro mefona ono niha tehongo ba te turia ba wehede sisokhi ba sibaga. Inono goi nasa ba waoya mano ngawalo wehede-wehede sagawena so si lo baga. Na tarongo-rongo ba khondra satuada mefona niha silo baga wonukha ba silo baga wehede lahuku ira satua hada. Ya, mefona dao…ia daa sae iborogo ataya. So gamaedola zatua fona imane “so zitola ba zi tebai”. Eluaha nia yaita tafaigi hezo zi baga, zitola ba hezo zitebai. Daa tobali famahaoda yaita iraono sebohou egebua, tola tao’o ba hiza i tafaigi hezo zitola enao tola tazago doida yaita ono niha. Saohagolo, Ya’ahowu!!!.



Bahasa Indonesia 

MENGIKISNYA WARISAN BUDAYA SUKU NIAS

Yaahowu, ada pepatah Nias mengatakan “sebut namamu agar kita saling kenal. Baiklah nama saya Desrahmat Zendrato, saya dari Nias Sumatera Utara. Karena kita adalah Indonesia, tentunya banyak sekali berbagai keanekaragaman, baik dari agama, bahasa, budaya dan suku. Begitu juga dengan kami masyarakat Nias, karena kami berada di satu pulau dan adanya tali persaudaraan antara satu dengan yang lain sehingga kami membentuk suku yakni suku Nias. Berbicara mengenai suku tentunya banyak sekali macam-macam budaya, begitu juga dengan kami suku Nias. Namun seiring dengan berkembangnya zaman dan teknologi yang luar biasa canggihnya, semakin mengikis dan hilangnya budaya kami khususnya masyarakat Nias. Terdapat dua topik yang akan saya angkat terkait dengan budaya Nias yang semakin hilang. 



Pertama adalah mengenai rumah adat Nias yang disebut omo sebua atau omo hada. Omo semua adalah rumah adat masyarakat nias yang merupakan salah satu warisan budaya yang sangat penting bagi suku Nias. Rumah adat Nias memiliki ciri khas yakni bentuknya seperti perahu terbalik dengan tiga tingkat, terdapat tiang-tiang yang terbuat dari kayu dan lengkap dengan atap yang terbuat dari daun rumbia. Karena semakin berkembang zaman dari tahun ketahun dan karena sifat dari kayu yang mudah rusak, demikian juga rumah adat Nias yang sudah cukup lama mulai rusak dan roboh, karena sifat kayu yang tidak tahan untuk jangka waktu yang lama. Namun sayangnya, khususnya kami di Nias Utara, jarang ditemukan rumah adat bahkan jikalau ada itupun satu atau dua saja. Hal ini menjadi salah satu hilangnya kebudayaan suku nias, khususnya kami di Nias Utara. Ini juga menjadi pertanyaan besar khusus kita anak muda nias, mengapa bisa terjadi seperti ini dan bagaimana cara kita agar tetap terlestarikan budaya kita khususnya rumah adat. Ada banyak penyebab sehingga hal ini bisa terjadi salah satunya karena tidak dirawat dan dijaga dengan baik. 

Terdapat satu rumah adat yang pernah saya lihat di Nias Utara yang tidak dirawat dengan baik dan sekarang sudah roboh dan rata dengan tanah. Rusaknya rumah adat ini disebabkan karena tidak dirawat dan dijaga oleh pemilik dan ironisnya pemilik bahkan memilih untuk membangun rumah beton dibandingkan memperbaiki rumah adat sebelum hancur. Banyak masyarakat Nias sekarang, lebih memilih membuat rumah dari beton dibandingkan dari kayu, dan atap rumahnya bukan dari rumbia melainkan dari seng atau genteng. Apalagi sekarang dengan maraknya mengikuti rumah terkini yang model dan desainnya pantas diajukan jempol. Jika kita berpikir pilihan mereka sebenarnya memang bagus demi untuk kehidupan mereka masing-masing kedepannya. Namun yang paling disayangkan ketika rumah adat yang sebelumnya sudah ada, tidak dirawat sehingga menjadi rusak dan hancur. Hal ini menjadi salah satu penyebab hilangnya budaya Nias khususnya dalam segi rumah adat dan ini juga menjadi pembelajaran khususnya kita generasi Nias untuk tetap menjaga dan melestarikan budaya kita karena budaya kita inilah yang menjadi ciri khas kita dengan suku lain.


Yang kedua adalah hilangnya budaya nias dalam beretika khususnya dalam cara berpakaian dan bertutur kata. Teknologi yang canggih menjadi faktor penyebab utama yang paling berpengaruh dalam hal ini. Suku kami yakni suku Nias sangat erat kaitannya dengan adat dan bahkan bisa dibilang bahwa hukum tertinggi bagi kami adalah hukum adat. Hukum adat mengatur pola kehidupan kami khususnya masyarakat nias baik dalam segi cara berpakaian yang sopan dan bertutur kata yang baik. Berpakaian yang sopan bagi kami suku Nias diharuskan baik laki-laki maupun perempuan, namun lebih ditekankan kepada wanita atau perempuan suku Nias. Apakah kalian tahu alasannya kenapa? Yah tepat sekali, karena bagi kami yakni suku Nias, perempuan itu sangat dihormati dan dihargai sehingga cara berpakaian harus dijaga dan harus sopan. Namun sayangnya, budaya cara berpakaian dan bertutur kata yang dulunya benar-benar dijaga kini sudah mulai mengikis. 

Banyak faktor penyebabnya, salah satunya karena mengikuti cara berpakaian yang modern dan takut untuk dibilang kuno atau ketinggalan zaman. Bahkan ironisnya banyak anak-anak muda Nias sekarang yang dengan percaya diri menggunakan celana diatas lutut dan baju yang tidak sesuai dikeramaian atau banyak orang, apalagi bagi para perantau dikota-kota besar melestarikan budaya cara berpakaian mungkin tidak terlalu dipedulikan. Begitu juga dengan cara bertutur kata, tidak sedikit anak muda Nias sekarang yang bertutur kata tidak mencerminkan ciri khas Nias sebagaimana layaknya, karena Nias dulunya dikenal akan tutur kata yang baik dan sopan. Apalagi dengan berkembangnya teknologi sehingga memunculkan kosakata-kosakata baru. Padahal cara berpakaian dan bertutur kata yang tidak sesuai dulunya bisa dikenakan sanksi atau hukuman oleh para tetua adat. Ya, itu dulu…sekarang sudah mulai mengikis. Ada pepatah Nias mengatakan ada yang bisa diantara yang tidak. Artinya kita harus memperhatikan mana yang sesuai dan mana yang tidak. Hal ini menjadi pembelajaran khusus bagi kita generasi Nias, kita boleh maju dengan mengikuti perkembangan zaman namun kita juga harus menjaga nama baik kita yaitu suku Nias. Terimakasih, Ya’ahowu!!!.


#harimasyarakatadat

#lombamenulis

#opini


Penulis

Desrahmat Zendrato

Previous Post
Next Post

0 comments: